<html><body><div style="color:#000; background-color:#fff; font-family:times new roman, new york, times, serif;font-size:12pt"><div><span>Señor Cabrejos, normalmente sigo con atencion los articulos que usted envía pues mayormente tratan de temas científicos y simpre me pregunto por que no los traduce y más aún en este caso que contiene un tema que nos atañe a los peruando y a la principal pesquería del país. </span></div><div><span></span> </div><div><span>En el mamotreto escrito por Nick Rosen, se da a entender que la posición de la SNP contra la actual política pesquera de gobierno es porque los han mandado a pescar mas allá de las 10 millas y que intentan crear una especie de "Cuco" para lo cual supuestamente apelan al chauvinismo que se vió reflejado en el partido por las eliminatorias del último viernes y a un anuncio futbolero difundido en 2011 por la sociedad de minería y petroleo y que tenía como protagonista a Juan
 Carlos Oblitas, y finalmente tiene palabras un poco infelices para con el almirante Giampietri al calificarlo como controversial.</span></div><div><span></span> </div><div><span>Lo cierto es, señor Cabrejos, que Chile es nuestro competidor inmediato en la región tanto en minería como en pesca. Si estoy en desacuerdo en fomentar el rencor hacia los ciudadanos chilenos en general, de hecho tengo muy buenos amigos que son chilenos, incluso uno de ellos es un capitan de pesca muy exitoso que es miembro de este foro y me gustaría que el mismo le dé su opinión acerca de Angellini. El D.S. 005-2012-PRODUCE, que manda a las embarcaciones industriales a pescar mas alla de la milla 10 fue hecho sin ningún informe técnico que lo avale, mejor dicho huebo un informe pero no estuvo firmado por ningún científico de IMARPE. En la zona sur la Anchoveta migra hacia Chile, es un hecho innegable, y se debería de permitir las
 ventanas de penetración. Como bien lo señaló otro miembro de este foro IMARPE, en años anteriores, publicó 2 informes (debidamente firmados) con respecto a este tema y recomendaba la pesca industrial dentro de las 5 millas y no había evidencia de sobre explotación de los recursos en esa zona. Mejor dicho se trata de un tema totalmente técnico, si nosotros no pescamos la anchoveta, Chile inevitablemente lo hará, acá no entra a tallar el chauvinismo ni nada por el estilo como intenta hacer creer el señor Nick Rosen quien mezcla papas con camotes. En cuanto al futbol, bueno eso hay que tomarlo como lo que es, un deporte en el que a veces se gana (¡que tal golazo de Farfan!) y otras se pierde, nada más.</span></div><div><span></span> </div><div> </div><div>Ing. Luis Mc Callock Silva<br>CIP N° 123134<br>Cel 991968754<br></div>  <div style="font-family: times new roman, new york, times, serif; font-size: 12pt;"> <div
 style="font-family: times new roman, new york, times, serif; font-size: 12pt;"> <div dir="ltr"> <font size="2" face="Arial"> <div style="margin: 5px 0px; padding: 0px; border: 1px solid rgb(204, 204, 204); height: 0px; line-height: 0; font-size: 0px;" class="hr" contentEditable="false" readonly="true"></div>  <b><span style="font-weight: bold;">De:</span></b> Mario Cabrejos <casal@infotex.com.pe><br> <b><span style="font-weight: bold;">Para:</span></b> LISTA OANNES <oannes@lista.oannes.org.pe> <br> <b><span style="font-weight: bold;">Enviado:</span></b> Jueves 28 de marzo de 2013 0:29<br> <b><span style="font-weight: bold;">Asunto:</span></b> [OANNES Foro] Peru, the Chilean bogeyman and the National Fishing Society<br> </font> </div> <br>*Lista Oannes, fundada el 11 de Octubre de 1996*<br><br>OANNES "SEÑOR DE LAS OLAS"<br>Foro Hispano Americano de Intercambio<br>de Información sobre Temas de
 Mar.<br>________________________________________<br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><meta content="off" http-equiv="x-dns-prefetch-control"><div id="yiv885162786">

 
 
<style></style>

<div><font size="2" face="Arial">
<div><font size="4">Peru and the Chilean bogeyman</font></div>
<div class="yiv885162786ftfmly yiv885162786bigTxt">By Nick Rosen</div>
<div class="yiv885162786ftfmly yiv885162786bigTxt">March 27, 2013</div>
<div class="yiv885162786ftfmly yiv885162786bigTxt"><a href="" rel="nofollow" target="_blank">http://www.peruthisweek.com/column-269-peru-and-the-chilean-bogeyman/</a></div>
<div class="yiv885162786ftfmly yiv885162786bigTxt"> </div>
<div> </div>
<div>Most of Peru celebrated on Friday when the national soccer team won an 
important World Cup qualifier against arch-rival Chile. Yet in darkened living 
rooms around Lima, there must have been people sulking: a certain class of ad 
executive, public relations officer and political strategist, people who have 
used every Peruvian defeat to Chile, every feeling of fear towards Chile, every 
flare-up in the rivalry, to sell their clients’ agenda.</div>
<div>
<div class="yiv885162786culturesec yiv885162786ovfl-hidden">
<div class="yiv885162786col1">
<div>In 2011, before a Peru-Chile match in the Copa America, the National Society 
of Mining and Petroleum ran an ad starring former player and national team coach 
Juan Carlos Oblitas. Oblitas states, “My worst memory is when Chile eliminated 
us from the World Cup in 1997. That 4-0 still makes me angry. But Chile is not 
only beating us in football. In the world, Chile is in eighth place in 
attracting mining investment. Peru is in 48th place.” He then advocates 
decreasing the tax rate on mining companies in Peru so that they are lower than 
Chile's.</div>
<div>The ad was panned for its cheap chauvinism, its cynicism, and the fact that 
the statistics used were highly questionable.</div>
<div>Nevertheless, the tactic has not faded away. This month, it is the National 
Fishing Society that has turned jingoistic.</div>
<div>The guild, which represents the biggest fishing companies in Peru, is angry 
at the government. The Ministry of Production has banned large fishing companies 
from catching anchovy within 10 miles of the Peruvian coast, only allowing 
artisanal fishermen to use the waters. The government has argued that the 
fishing giants, who turn almost all of their anchovy catch into fishmeal for 
export, have caused significant harm to the aquatic food chain by overexploiting 
the small fish.</div>
<div>Now, one could argue over the merits of this decision. But that’s not what 
the National Fishing Society is doing. It decided that its best tactic is to 
appeal to Peruvians’ antipathy and fear towards Chile to win the debate. The 
trade organization has argued that if Peruvian boats don’t catch those anchovy, 
they will swim to Chile, where Chilean boats will catch them.</div>
<div>A number of experts have stated that the claim is entirely without merits; in 
fact, the catch in northern Chile has decreased since the norm was enacted. 
Still, the fishing society keeps posing the question as one of Peru vs. 
Chile.</div>
<div>The argument has been parroted in the press by the National Fishing Society’s 
allies. Luis Giampietri, the controversial former admiral, legislator, vice 
president and head of Peru’s oceanographic institute, said that “If you let the 
fish go to Chile, they’re just going to take them.” Sports journalist Phillip 
Butters sounded an even scarier alarm, saying that president Ollanta Humala had 
“broken his sword and handed it over” to his Chilean counterpart, Sebastian 
Piñera.</div>
<div>Again, it’s cheap, it’s cynical and it’s of highly dubious veracity. But it’s 
a rhetorical technique that Peru’s largest corporations have decided is an 
effective way to manipulate the public.</div>
<div>Peruvians, of course, are not the only ones who have had to suffer through 
this kind of “bogeyman” marketing. In China, when the government needs support, 
it whips up fear of and anger towards the Japanese. In the United States, for 
decades, it was enough to mention the “Communist threat” to win any argument. 
More recently, the fear of terrorism has been used for similar purposes.</div>
<div>Still, it is my hope that as Peru grows, as it takes on a more central role 
in the region, and even as it wins some more soccer matches against Chile, this 
kind of marketing loses its appeal. Peru needs to act out of concern for what is 
best for its people, not out of some fear of Chile.</div>
<div>Yes, Chile once stole Arica. No, Chile is not going to steal Peru's 
fish.</div></div></div></div></font><div></div></div>
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 que te regala un pescado, sino el que te enseña a criarlo y pescarlo con responsabilidad"<br><br>"It is not the person who gives you a fish who is your friend, but the one who teaches you fish-farming and fishing with responsibility"<br>______________________________________________<br><br> </div> </div>  </div></body></html>