[OANNES Foro] sobrepesca en Peru?

Luis Icochea luisicochea en yahoo.com
Sab Jun 2 18:42:31 PDT 2012

Estimados amigos: Leyendo el mail del amigo de Olger, Miguel, me hace recordar a lo visto hace un dia que estuve frente a Tumbes en altamar capturando merluza. Pues tuvimos la suerte de extraer las merluzas de 8, 9, 10 y hasta 12 años que hace poco un amigo Argentino decia que ya no se veia en Peru. Pues a profundidades mayores a 300 m habia puro merluzon que median mas de 60 cms y en las que tenian alimento en el estomago, pues este era merluza de 30 cms o mas que habian sido tragadas por estas. El peso de uno de los merluzones fue nada menos que 3.8 kilos, lo que me hizo imaginar a los merluzones Españoles que recordaba Miguel en su mail. Es bueno que los que estan fuera del pais esten bien enterados de lo que sucede en Peru y que a  traves de oannes no le distorsionen la realidad. Justo en 1998 la FAO, donde dice Olger que trabajo, esta institucion llego a afirmar que la anchoveta Peruana estaba colapsada; sin embargo, el año 1999 se
 capturo tanta anchoveta que dicho año fue el tercer año en altos desembarques de anchoveta en Peru.
Al parecer Olger no entendio lo que dije cuando hable de la "biblia" de oceanografia pesquera escrita en 1970, libro que fue escrito en base a los mejores journals de aquel entonces, lo cual no tiene porque pasar de moda a pesar de los años. Por ejm los que hacen los estimados de biomasa usan la "biblia" en dinamica de poblaciones escrita en 1946 si no me equivoco, por Bevelton y Holt cuyos calculos iniciales no han variado mayormente a pesar de los años. Lo que escribio Newton hace varios siglos tampoco ha cambiado. Espero que ahora Olger si entienda que es un libro "biblia"
Volviendo al tema de la merluza permitanme trasmitirles, aunque en ingles lo que sucede ahora con la merluza de Sudafrica, la cual ya ha sido ecocertificada pero al parecer perdera dicha ecocertificacion debido a que por causas presupuestales YA NO SALEN inspectores a bordo, muy diferente a lo que ocurre actualmente con la flota merlucera Peruana que en base a sacrificio y esfuerzo se viene cumpliendo con la salida de inspectores a bordo. Igualmente en Sudafrica peligra la cuota de anchoveta debido a que su Barco Cientifico esta en reparacion. Aqui va lo de Sudafrica:May 31 2012 at 11:13am

________________________________

inlsa
The fisheries department's research vessel Africana is in the
dry dock undergoing major repairs while the department's law enforcement vesels
seen here, have been moored in Simon's Town since March 31, leaving our offshore
fisheries unprotected.
Melanie Gosling
Environment Writer
THE hake fishing industry stands to lose 5 000 jobs and
its multi-million rand export markets with the government’s termination of the
on-board observer programme.
The observers, independent operators paid by the
fisheries department, sail on the hake trawlers to ensure they comply with laws
and their quotas, and also to gather scientific data about the fish caught.
On-board observers are a requirement if the industry wants to retain its Marine
Stewardship Council certification.
There have been no observers on hake fishing vessels
since the end of last year when the contract with the Department of Agriculture,
Forestry and Fisheries expired and no new contract was signed.
The hake industry generates about R5 billion in economic
value, half of which is generated through exports.
If SA loses its Marine Stewardship Council certification,
it loses those lucrative international markets.
Markets in the EU, Australia, the US and Japan will not
buy hake unless it carries Marine Stewardship Council certification, which tells
consumers that it is fished in a sustainable manner, that quotas are based on
scientific assessments and that the industry complies with regulations.
Experts say in a highly competitive global market, even
if the loss of certification is temporary, SA would lose market share to
competitors.
They say it would be hard to claw back those markets, as
buyers look for reliability of supply.
Martin Purves, programme manager of the Southern African
Marine Stewardship Council, confirmed yesterday that changes to the observer
programme could affect certification of the hake industry.
He said the report written by certifiers, who assessed
the industry compliance with council requirements every year, was due in July.
“We should then have greater clarity on what the effect
will be of the changes in the government-run observer programme,” he said.
He said most retailers in Germany, the UK and the US had
all made commitments to sell only Marine Stewardship Council hake.
And the anchovy fisheries also appears to be in trouble.
The scientific survey meant to have been carried out this month, did not happen.
The survey is crucial to determine how many anchovy can
be caught every year.
If there is no survey, the total quota will be set at a
very conservative level.
Experts say this low catch level could cost the anchovy
industry R200 million – of which R50m will be lost by skippers and crew.
The date of the survey can be pushed to mid-June at the
latest, but because it is dependent on the short life-cycles of the anchovies,
this is already considered not ideal.
As the Africana research vessel is in the dry dock
undergoing repairs, it is unlikely to be ready to sail within two weeks. Dan de
Villiers, general manager of the Pelagic Fishing Industry Group, said they had
written to the Department of Agriculture, Forestry and Fisheries, offering the
use of one of their own vessels.
“This is an option and a solution, to get our own boat on
the sea,” De Villiers said.
“We are still confident the survey will take place, but
we need to be on the sea in early June.”
DA spokesman on fisheries, Pieter van Dalen, said with
more than a quarter of South Africans unemployed, the government should be doing
all it could to protect labour intensive industries, instead of placing key
industries at risk.
Lionel Adendorf, spokes-man for the department, was asked
to comment but had not replied by late yesterday.

Atentamente

Luis Icochea Salas
p.d: Podrian los industriales merluceros captar los mercados de los Sudafricanos en el futuro cercano
En resumen estimado Miguel que no tengo el gusto de conocerlo y no dudo de sus comentarios bien intencionados; en el Peru NO HAY SOBREPESCA DE MERLUZA