[OANNES Foro] Eficacia de un Área de Exclusión Voluntaria para Reducir el Riesgo de Golpes Letales de Barcos a Ballenas en Peligro

Mario Cabrejos casal en infotex.com.pe
Mar Dic 15 13:39:57 PST 2009



Conservation Biology
Volume 23 Issue 6, Pages 1467 - 1474
Published Online: 22 Sep 2009

Efficacy of a Voluntary Area to Be Avoided to Reduce Risk of Lethal Vessel Strikes to Endangered Whales
ANGELIA S. M. VANDERLAAN?* AND CHRISTOPHER T. TAGGART? 
  ?Department of Oceanography, Dalhousie University, Halifax, NS B3H 4J1, Canada 
Correspondence to   *email angelia.vanderlaan en phys.ocean.dal.ca 


Abstract

Ocean-going vessels pose a threat to large whales worldwide and are responsible for the majority of reported deaths diagnosed among endangered North Atlantic right whales (Eubalaena glacialis). Various conservation policies have been implemented to reduce vessel-strike mortality in this species. The International Maritime Organization adopted the Roseway Basin Area to be avoided on the Scotian Shelf as a voluntary conservation initiative to reduce the risk of lethal vessel strikes to right whales. We initiated the Vessel Avoidance & Conservation Area Transit Experiment to evaluate the efficacy of this initiative because the effectiveness of the avoidance scheme in reducing risk without the imposition of vessel-speed restrictions depends entirely on vessel-operator compliance. Using a network of automatic identification system receivers, we collected static, dynamic, and voyage-related vessel data in near real time from the Roseway Basin region for 12 months before and 6 months after the implementation of the area to be avoided. Using pre- and post-implementation vessel navigation and speed data, along with right whale sightings per unit effort data, all resolved at 3'N latitude by 3'W longitude, we estimated the post-implementation change in risk of lethal vessel strikes. Estimates of vessel-operator voluntary compliance ranged from 57% to 87% and stabilized at 71% within the first 5 months of implementation. Our estimates showed an 82% reduction in the risk of lethal vessel strikes to right whales due to vessel-operator compliance. We conclude that the high level of compliance achieved with this voluntary conservation initiative occurred because the area to be avoided was adopted by the International Maritime Organization. Our results demonstrate that international shipping interests are able and willing to voluntarily alter course to protect endangered whales.

Eficacia de un Área de Exclusión Voluntaria para Reducir el Riesgo de Golpes Letales de Barcos a Ballenas en Peligro 
Resumen

Las embarcaciones oceánicas son una amenaza para las ballenas en todo el mundo y son responsables de la mayoría de las muertes de Eubalaena glacialis reportadas. Se han implementado varias políticas de conservación para reducir la mortalidad por golpes de barco en esta especie. La Organización Marítima Internacional adoptó el Área a Evitar Roseway Basin para reducir el riesgo de golpes letales de barcos a las ballenas. El cierre es voluntario y estacional, y el área está en la Scotian Shelf. Iniciamos el Experimento de Elusión de Barcos y Tránsito por el Área de Conservación para evaluar la eficiencia de esta iniciativa porque la efectividad del plan de elusión en la reducción del riesgo sin la imposición de restricciones a la velocidad de los barcos depende completamente del cumplimiento por parte de los operadores de los barcos. Mediante una red de sistemas de receptores de identificación automática, recolectamos datos estáticos, dinámicos y relacionados con viajes de barcos casi en tiempo real en la región de la Roseway Basin durante 12 meses antes y 6 meses después de la implementación del área de elusión. Utilizando datos de navegación y velocidad pre y post implementación, además datos de avistamientos de ballenas por unidad de esfuerzo, con una resolución de 3'N latitud por 3'W longitud, estimamos el cambio postimplementación del riesgo de colisiones letales con barcos. Las estimaciones del cumplimiento voluntario de los operadores de barcos variaron entre 57% y 87% y se estabilizaron en 71% en los primeros cinco meses de la implementación. Nuestras estimaciones mostraron una reducción de 82% en el riesgo de colisiones letales de barcos con ballenas debido al cumplimiento de los operadores de barcos. Concluimos que el alto nivel de cumplimiento alcanzado con esta iniciativa de conservación voluntaria ocurrió porque el área de elusión fue adoptada por la Organización Marítima Internacional. Nuestros resultados demuestran que los intereses de navegación internacionales están capacitados y dispuestos a alterar voluntariamente su curso para proteger ballenas en peligro. 
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